Bár a hivatalos évértékelőnk még hátra van, úgy gondoltam érdemes lenne alapítványi szinten is áttekinteni az elmúlt évet. Minden év elején tartunk egy olyan alkalmat, amikor közösen és egyénileg is értékeljük, átgondoljuk mit tettünk az elmúlt évben, mi segítette a szakmai munkánkat, merre haladjunk tovább. Eddig ezt csak csapatként és egyéni szinten próbáltuk megragadni, most megpróbálom az alapítvány nevében összefoglalni mindazt, amit hozott nekünk 2020.

Megtartott foglalkozások száma:

2013

Megtartott egyéni foglalkozások száma:

936

Megtartott csoportos foglalkozások száma:

249

Megtartott szülői konzultációk száma:

828

Új kollégák:

3

Jelenleg ellátásban részesülő családok száma:

105

 

Ezek csak a nyers számadatok, amikkel én szeretek babrálni, átlagolni, következtetni. Mivel jelenleg itthon sem dolgozunk, majd januárra jó alap lesz ez. Globálisan azt gondolom, hogy a számokban rejlik egy olyasfajta folytonosság, ami azt igazolja, 2020-ban az alapítvány működik, él és megy tovább. Ez talán nem tűnik nagy meglepetésnek, de azért még márciusban ez nem volt annyira egyértelmű. Akkor csapatként hoztunk egy döntést, hogy megteszünk mindent annak érdekében, hogy tovább tudjuk folytatni. Egy olyan időszakban, ami alapjaiban kérdőjelezte meg a működésünket. Nem csak szakmai, hanem gazdasági és szervezési kihívások előtt is álltunk. Mindannyian egy-egy területen vállaltunk a kihívásokból, annak érdekében, hogy az EMÚ egy hosszú távon fenntartható működésre álljon át. Az összehangolt csapatmunkának köszönhetően a megvalósult terápiákon túl ennyi minden áll mögöttünk:

  • megújult a honlapunk,
  • digitalizáltuk a bejelentkezési rendszerünket,
  • 1%-os kampányvideót készítettünk,
  • sikeres adománygyűjtő kampányt zártunk, melyből budapesti központunk felújítását finanszíroztuk,
  • blogot indítottunk,
  • sikeres adománygyűjtő kampányunk fut továbbra is az adjukossze.hu-n,
  • elindult a családterápiás ellátás,
  • elkezdődött az EMÚ-s szülőközösség munkája,
  • számos háttér- és adminisztrációs fejlesztés történt,
  • elindult az online Beszélgetések az autizmusról sorozat,
  • online KaranTréning indult,
  • az adventi időszakban Mesekalendáriumot készítettünk.

Minden projekt, minden megtartott terápiás alkalom és szülőkonzultáció egy-egy önálló történet. A sikerük, az értékük egyedi. Bízom benne, hogy januárban együtt tudunk töltődni ezekből a közös sikerekből és a megszerzett értékekkel együtt gazdagítjuk alapítványunk munkáját.

A sort 2020-ra zárjuk, de rengeteg ötletünk és tervünk maradt még 2021-re is.

Egy Másik Boldog Új Utat hozó Évet Kívánunk!

Gyimesi Nóra

 

Lassan mi is elkezdjük a 2021-es évünket, ilyenkor a gyermekek terápiájába is bekúsznak az évtervező, évértékelő eszközök. Jó stratégia, ha van egy kapaszkodónk az év elején, ami segít átlátni az elkövetkezendő év struktúráját, mind időben, mind pedig térben. A tervek segítenek minket abban, hogy tudatosabban legyünk jelen a mindennapokban, hogy reflektáljunk arra, mit tettem ma a célom elérése érdekében. 

Mi magunk is sok vizuálisan megjelenített naptárat használunk a mindennapjainkban. Érdemes az otthoni eszköztár kialakítása során figyelembe venni, milyen módon tudnánk megjeleníteni az idő múlását a gyermekek számára. Érdemes heti tervezőkben gondolkodni (melyik nap van óvoda, mikor vagyunk itthon, mikor jönnek mamáék? stb) vagy napirendben, ami az adott nap eseményeit veszi sorra, esetleg havi tervezőben. Az év elején jó program lehet az éves családi naptár áttekintése, és az előre tervezhető programok (pl. "ekkor lesz az első szünet az iskolában", "ezt a hétvégét a Balatonon töltjük") megjelenítése. Mindannyiunk számára hordoz bizonytalanságokat az év, mégis jó motiváció, ha közösen várjuk a júliusi balatoni hattyú etetést. Vagy tudjuk, hogy hány napot kell iskolába járni a tavaszi szünetig. Ezek az apró támpontok mind azt szolgálják, hogy megfoghatóvá és érthetővé tegyük az időt.

Az éves, havi, heti és napi tervezők mind jó segítséget adhatnak a gyerekeknek is abban, hogy tudatosabban legyenek jelen a mindennapokban. Érdemes néhány megadott szempont alapján visszatekinteni az elmúlt év történéseire:

  • mitől volt különleges ez az év?
  • milyen új dolgot próbáltál ki?
  • mire emlékszel vissza szívesen?
  • mit szeretnél elfelejteni?
  • mi volt a legnehezebb számodra?

Ezek csak ötletadó kérdések, melyeket érdemes egyéni szinten átdolgozni, és vizuálisan strukturálni. 

A heti és napi tervek elkészítéséhez Fogt-Áman Krisztina által készített "Életszövő" jó mintát adhat. Ez az Életszövő kisiskolások számára adhat támpontokat a mindennapokhoz. Természetesen az ebben feltüntetett struktúra és szempontok is egyénre szabhatóak. Miért jó ez? Mert egy otthoni szülő-gyermek beszélgetés strukturált alapját képezheti. Mert információt ad a gyermek belső világáról. Mert segíti őt időben és térben orientálódni, fókuszálja a figyelmét, reflektálja a napi történéséket. Mert később jó móka visszanézni mi minden történt 2021-ben.

Örömteli évkezdést, évtervezést kívánunk Önöknek!

Gyimesi Nóra

 

Az idei tanév indulása előtt az új kuratóriummal azt éreztük, hogy új lendülettel, új elképzelésekkel haladunk tovább a régi másik utunkon. A nyári időszak mindannyiunk számára az újrakezdés tervezéséről szólt. Egy ilyen közös gondolkodás során született meg bennünk az az igény és ötlet, hogy jó volna többet kommunikálni kifelé, megosztani azt, ami a háttérben bennünket foglalkoztat, amiről gondolkodunk. 

Ezért jött most létre ez a blog, hogy kicsit betekintést engedjünk minden érdeklődő számára a csapatunk működésébe. Terveink szerint hetente fogunk jelentkezni egy-egy bejegyzéssel, ami rólunk, munkánkról szól. 

Az idei tanévben sok olyan dolgot indítunk el, ami korábban még nem volt, belső működésünket is megújítjuk. Mégis, személyesen azt gondolom, hogy a nagy lendületre és lelkesedésre folyamatosan árnyékot vet az a helyzet, amiben élünk, ami mindannyiunkra hatással van. Nem szeretnék még egy újabb bőrt lehúzni a vírusról vagy a karanténról, egyszerűen engem most nagyon foglalkoztat az, hogyan tudunk alkalmazkodni, személyesen és szervezetileg egyaránt az új elvárásokhoz. Munkánk alapvetően a személyes kapcsolatra épül. Beláttuk, hogy az online tér rengeteg lehetőséget kínál, ugyanakkor mégsem tudja visszaadni a közös élmények adta érzést, megnyugvást, hogy a gyerekek és családok rendben vannak. Csodálattal figyeltem a kollégáimat a tavaszi karantén alatt, ahogy erőn felül, kreatívan és a szakmai szempontokat figyelembe véve valósították meg a terápiákat. Fáradhatatlanul azon dolgoztak, hogy a családok számára közel ugyanazt az ellátást biztosítsák, amit korábban a személyes találkozók során megtapasztalhattak. Mégis volt valami hiányérzetünk. Valami, ami az alapját képezi a működésünknek, hiányzott.

Szeptemberben (és már a nyár folyamán is) visszakaptunk ebből valamit. A jelenlétet, a valós idejű visszajelzéseket, a teret és időt. Most az offline szeretett valóságunk és az online világ nyújtotta lehetőségek között kell  egyensúlyoznunk. Nekem legalábbis ez a célkitűzésem. Kihasználni az időt, amíg lehet és feltérképezni azokat a lehetőségeket, amit az online terekben már kipróbáltunk. Ez egy folyamatos billegés. Mi való ide és mi inkább oda? Mivel tudunk többekhez eljutni és hogyan tudunk hitelesek maradni? Biztonságosak vagyunk-e mindenki számára? A terápiás kapcsolat bizalmát valójában mi adja majd most? Sok kérdés és közös gondolkodásra van most szükségünk ahhoz, hogy alapítványunk megtalálja a helyét ebben a helyzetben is. Számos kihívás volt már ezen az úton, sok nehézséget közösen oldottunk meg. Bízom benne, hogy kollégáim segítségével most is tudunk biztonságot és segítséget nyújtani azok számára, akik ezt igénylik.

Gyimesi Nóra

 

2. oldal / 2

© egy másik út
Free Joomla! templates by Engine Templates